Zo creëer je meer quality time voor jezelf

0
4

‘Druk, druk, druk’, zo luidt vrijwel altijd het antwoord wanneer iemand je vraagt hoe het met je gaat. We moeten steeds meer van onszelf en rennen en vliegen lijkt daardoor meer een gewoonte dan een uitzondering geworden. Begrijpelijk? Ja. Gezond? Nou, nee. Te veranderen? Ja! Tijd creëren voor jezelf is iets wat je kunt leren. Alhoewel het in het begin misschien onwennig voelt, zul je al gauw niet anders meer willen. Neck.nl helpt je met een paar tips om meer ruimte voor jezelf te realiseren.

Claim jezelf

Als al die afspraken en verplichtingen die je in je agenda hebt staan jou mogen claimen, waarom zou je dat zelf dan ook niet doen? Wie het voornemen heeft tijd voor zichzelf vrij te maken, stapt vaak in dezelfde valkuil: deze tijd wordt niet ‘geblokt’. Iets voor jezelf doen tussen je werkzaamheden door of ‘wel zien wanneer je tijd hebt’ leidt vrijwel altijd tot teleurstellingen. Spreek met jezelf af wanneer je tijd aan alleen jezelf gaat besteden, plan dit in en stel zo je rustmomenten veilig.

Gebruik je tijd voor groei en ontwikkeling

Hoe aantrekkelijk is het wel niet om ’s avonds in je pyjama op de bank neer te ploffen, een zak chips open te trekken en het laatste seizoen van je favoriete serie op Netflix op te zetten? Tuurlijk mag je zo nu en dan best aan  die lekkere luiheid toegeven, maar wil je echt iets uit de tijd halen die je voor jezelf hebt, probeer dan ook eens iets te doen dat je vooruit helpt. Mediteer, beweeg, denk na over je doelen, lees een boek of doe iets anders dat bij je past.

Ga naar buiten

Buiten zijn is goed voor je lichamelijke én je geestelijke gezondheid. Heb je niet het geluk aan de rand van een prachtig natuurpark te wonen, trek dan alsnog die wandel- of sportschoenen aan. Ook in de winter. Des te meer tijd je buiten doorbrengt, des te lager is je cortisolniveau, zo stelden wetenschappers al meerdere malen vast. Behalve dit stresshormoon verlaagt het buiten zijn ook je hartslag en je bloeddruk en ben je minder bevattelijk voor ontstekingen.

Laat je gevoel spreken

FOMO (fear of missing out) is bij veel mensen sterk aanwezig. FOMO is de reden dat we ons, ondanks dat we er totaal geen zin in hebben, naar dat bedrijfsfeestje begeven. Of die afspraak met vrienden niet afzeggen uit angst de spelbreker te zijn. Maar wat kan het opluchten om af en toe je gevoel te laten spreken. Wanneer je lichaam aangeeft dat het ergens geen energie voor heeft, kun je hier maar beter goed naar luisteren.

Maak een takenlijstje

Heb je eindelijk de tijd voor jezelf, dan is het wel de bedoeling dat je hier optimaal van kunt genieten. Dat lukt natuurlijk niet wanneer er nog allemaal gedachten door je hoofd rondspoken die je herinneren aan wat je allemaal nog moet doen. Door een takenlijstje te maken, ben je dat voor. Je houdt zo voor jezelf een duidelijk overzicht en omdat je weet dat alle belangrijke zaken genoteerd staan, hoef je hier ook niet meer over te piekeren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here