Hoe laat kan je het best naar bed gaan?

0
101
Hoe laat kan je het best naar bed gaan

De meeste mensen kiezen ervoor om te gaan slapen op het moment dat ze zich moe voelen. Dat betekent dat sommigen er iedere avond al vroeg in liggen. Andere mensen zijn juist echte nachtbrakers. Dit lijkt misschien een natuurlijk verschil, maar dat is niet geheel juist. Er is namelijk het nodige aan onderzoek gedaan om te ontdekken wat het beste moment om te gaan slapen voor een optimale gezondheid. De kwaliteit van je slaap bepaalt namelijk in grote mate hoe gezond je je voelt en hoe alle processen in jouw lichaam verlopen.

Hoe laat moet je gaan slapen?

Uit een groot onderzoek waar bijna 90.000 mensen aan meededen kwam naar voren dat het beste moment om naar bed te gaan tussen 22.00 en 23.00 ligt. Wie op die tijdstip naar bed gaat, zal de kleinste kans op hart- en vaatziekten hebben. Op deze aandoeningen heeft de kwaliteit van jouw slaap namelijk de grootste invloed. Nu is het tijdstip tussen 22.00 en 23.00 nog heel ruim genomen, dus vraag je je misschien wel af wat nu echt de ideale tijd is. Ook daar is naar gekeken in dit onderzoek.

Te vroeg en te laat zijn allebei slecht

Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat niet alleen later dan 23.00 slechter is voor de gezondheid. Ook vroeger dan 22.00 gaan slapen maakt de kans op hart- en vaatziekten een stuk groter. Hoe later je het maakt, hoe groter de kans op problemen wel wordt. Dit is dus wel ook belangrijk om mee te wegen in je besluit om naar bed te gaan. In alle gevallen is het dus het best om zo rond 22.30 de wol op te zoeken en lekker de ogen te sluiten. Daar zal je op de lange termijn profijt van hebben.

Waarom krijg je hartproblemen?

Een reden waarom zowel te vroeg als te laat slapen voor problemen kan zorgen, is dat het de biologische klok zal verstoren. Daarbij is het wel belangrijk om te benadrukken dat je het niet altijd aan je hart krijgt als je niet om 22.30 gaat slapen. De kans wordt alleen groter. Dat geldt echter bijvoorbeeld ook wanneer je te veel alcohol drinkt, heel ongezond eet, niet of onvoldoende beweegt en nog enkele factoren. Daarnaast is erfelijkheid natuurlijk ook van belang. Je hoeft je dus ook niet direct zorgen te maken als je een keer niet op tijd slaapt.

De rol van opstaan

Het is ook zo dat de manier waarop je opstaat verandert als je vroeger naar bed gaat. Je staat namelijk wat vroeger op en dit is een goede zaak. Uit andere onderzoeken blijkt namelijk dat mensen die vroeg op staan net wat gelukkiger zijn dan mensen die laat opstaan. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat ze meer met hun dag kunnen doen. Ook om die reden kan het dus aantrekkelijk zijn om te bekijken of het je lukt om voortaan wat eerder te gaan slapen voor een goede gezondheid.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here