Hoe kan ik mijn bloeddruk verlagen?

0
42
bloeddruk verlagen

De bloeddruk is niet iets waar veel mensen op letten. Toch kan het wel veel zeggen over jouw gezondheid. Daarom kan het raadzaam zijn jouw bloeddruk zo nu en dan in de gaten te houden. Vandaag de dag zijn er allerlei mogelijkheden om zelf jouw bloeddruk te meten. Ligt jouw bloeddruk hoger van 140/90 mmHg? Dan heb je een hoge bloeddruk. Besluit je hier niets aan te doen? Dan loop je gevaar. Mensen met een (te) hoge bloeddruk lopen namelijk meer risico op hart- en vaatziekten. Helaas is er niet altijd een verklaring te vinden voor een hoge bloeddruk. Dit wil echter niet zeggen dat je er zelf niets aan kunt doen. Jij bent namelijk zelf in staat om jouw bloeddruk te verlagen. Heb je geen idee hoe je dit doet? Dan ben je hier aan het juiste adres!

Zorg voor zo weinig mogelijk stress

Iedereen heeft weleens stress. Als gevolg van stress krijg je een hogere bloeddruk. Er zijn ook mensen die lijden aan chronische stress. Deze mensen hebben vaak ook een hogere bloeddruk. Weet jij van jezelf dat je ook geregeld stress hebt? Geen paniek, want er zijn een aantal mogelijkheden om stress te verlagen. Hierdoor wordt jouw bloeddruk dus ook automatisch lager. Allereerst zorgt beweging voor minder stress. Dit betekent niet dat jij iedere dag naar de sportschool moet, want wandelen of fietsen is bijvoorbeeld ook al voldoende. Ten tweede is het natuurlijk ook belangrijk om voldoende rust te nemen. Plan daarom regelmatig een avondje voor jezelf in en ga lekker op de bank liggen of doe iets anders waardoor jij je ontspannen gaat voelen.

Verander je levensstijl

Wat veel mensen niet weten, is dat er een relatie is tussen een verhoogde bloeddruk en de levensstijl. Begin bijvoorbeeld eens met gezonder te eten. Denk niet dat jij jouw leven drastisch om moet gooien, want dat is niet per se noodzakelijk. Uiteraard geldt wel dat je een beter en sneller resultaat boekt naarmate je gezonder leeft. Wil jij een eerste stap zetten richting een gezondere levensstijl? Zorg er dan voor dat je minder zout en vetten binnenkrijgt. Let hier bijvoorbeeld al op bij het doen van de boodschappen. Probeer daarnaast ook wat te minderen met het drinken van alcohol en stop bijvoorbeeld ook met roken wanneer je dit doet. We haalden hierboven al aan dat beweging helpt tegen de stress, maar het is natuurlijk ook goed voor jouw gezondheid. Door regelmatig te sporten verlies je namelijk gewicht, waardoor jouw bloeddruk waarschijnlijk een stuk lager uitvalt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met overgewicht een hogere bloeddruk hebben dan mensen met een ‘normaal’ gewicht.

Ga mediteren

Er zijn in ons land genoeg mensen die standaard een (te) hoge bloeddruk hebben. Ontspannen kan helpen om de bloeddruk te verlagen, maar dit is niet voor iedereen even makkelijk. In dat geval is het nog steeds mogelijk om jouw bloeddruk te verlagen. Hoe? Probeer het bijvoorbeeld eens met mediteren. Dit werkt voor de meeste mensen namelijk erg rustgevend. En wanneer jij erin slaagt rust in jouw hoofd en lichaam te krijgen, daalt jouw bloeddruk natuurlijk ook. Heb je zelf nog niet eerder aan meditatie gedaan? Dan is het aan te raden om je aan te melden voor een les of training. Hier is altijd een professionele trainer aanwezig die jou ongetwijfeld kan helpen om je het mediteren helemaal eigen te maken. Je zult zien dat jouw bloeddruk door meditatie snel een stuk lager ligt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here