Wat is Pinterest?

0
320
pinterest

Volgens de Verenigde Naties is ruim 46 procent van de wereldbevolking aanwezig op het internet. Honderden miljoenen internetters zijn vrijwel dagelijks actief op social media. Vrijwel iedereen kent de social media kanalen Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest. Je kunt begrijpen dat deze succesvolle platforms interessant zijn voor bedrijven en marketeers. Met een succesvolle affiliate marketing strategie kunnen er veel potentiële klanten worden bereikt. Het resultaat is een groter klantenbestand en een hogere omzet. Wist je dat je zelf ook inkomsten kunt generen met social media? Het populaire platform Pinterest leent zich daar uitstekend voor. Met behulp van een stappenplan en voldoende inzet creëer je binnen afzienbare tijd een mooie inkomstenbron.

De oprichting van Pinterest

De afgelopen jaren heeft het social media kanaal Pinterest de wereld veroverd. Op dit moment heeft het 200 miljoen maandelijkse gebruikers. Dit terwijl het social media platform nog geen tien jaar oud is. Pinterest werd in 2009 opgericht door Ben Silberman. Ondanks een studie politieke wetenschappen aan Yale voelde deze Amerikaan uit Des Moines zich aangetrokken tot internetechnologie. Zodoende werkte hij tot 2009 op de salesafdeling van Google. Hoewel Silberman het een inspirerende werkomgeving vond, kreeg hij toch het verlangen om iets anders te gaan doen. Silberman bruiste van de ideëen voor nieuwe applicaties, maar kreeg er bij Google niet genoeg de ruimte voor. Hij besloot ontslag te nemen bij Google, zodat hij samen met zijn vriend Paul Sciarra kon werken aan het ontwikkelen van apps. Dit leidde uiteindelijk tot een interactief platform waar gebruikers op online prikborden allerlei afbeeldingen die zij mooi of interessant vinden kunnen prikken, ook wel ‘pinnen’ genoemd. Het design van Pinterest zoals we die vandaag de dag kennen is afkomstig van Evan Sharp, die de website toegankelijk heeft gemaakt voor iedereen. In maart 2010 werd de eerste versie van Pinterest gelanceerd.

“A catalog of ideas that inspires users to go out and do that thing”

– CEO Ben Silberman over de basis van Pinterest

Het succes van Pinterest in cijfers

Het is bijna niet voor te stellen dat Pinterest in het eerste jaar na de oprichting weinig bezoekers trok. Na negen maanden had het slechts tienduizend bezoekers. Pas na een aantal grootschalige promotiecampagnes begon het balletje te rollen. Het werd pas echt een dooslaand succes toen het Amerikaanse Time Magazine Pinterest opnam in de lijst van ’50 beste websites van 2011’.  Inmiddels is Pinterest niet meer weg te denken uit de internetwereld. De cijfers zijn indrukwekkend:

  • 150 tot 200 miljoen maandelijkse actieve gebruikers op Pinterest.
  • 75 procent van de Pinterest gebruikers bezoekt de website via een mobiel apparaat.
  • 67 procent van de Pinterest gebruikers is jonger dan 40 jaar.
  • Het aantal mannelijke gebruikers gebruikt met gemiddeld 120 procent per jaar.
  • 72 procent van de Pinterest bezoekers gebruikt het platform om te beslissen wat ze in de winkel willen kopen.
  • 87 procent van de bezoekers heeft wel eens een product gekocht op basis van een pin.
  • 5 procent van de verwijzingen naar websites is afkomstig van Pinterest.

Pins op basis van interesse

Dagelijks zoeken miljoenen bezoekers wereldwijd naar inspiratie op Pinterst. De ‘pins’ zijn onder te verdelen in allerlei categorieën, waaronder kunst, koken, entertainment en reizen. Voor bedrijven is Pinterest een zeer interessant medium om bepaalde doelgroepen te bereiken. Gebruikers kunnen op basis van hun interesses ‘pins’ op hun bord plaatsen. Zo plaatsen kookliefhebbers pins van recepten op hun bord, terwijl DIY afbeeldingen populair zijn bij Pinterest gebruikers die in hun vrije tijd graag creatief bezig zijn.

Gebruiksvriendelijk platform

Pinterest is een fantastisch platform om producten en diensten onder de aandacht te brengen. Het is gebruiksvriendelijk en je kunt er veel mensen mee bereiken. Pinterest functioneert eigenlijk als een zoekmachine. Stel je voor dat je een webshop met babyproducten hebt. Afbeeldingen van de producten kun je naar Pinterest pinnen. Wanneer mensen naar kalenders zoeken, verschijnen jouw pins in de zoekresultaten. Wanneer ze op de afbeelding klikken belanden ze in jouw webshop. Pins kunnen dan ook worden gezien als gratis advertenties.

Waarom is Pinterest een goede vorm van marketing?

Pinterest is zowel een sociaal netwerk als een zoekmachine. Daarmee weet het zich te onderscheiden van sociale netwerkplatformen als Facebook en Twitter. Mensen bezoeken Pinterest om ideeën op te doen. Ze zoeken bijvoorbeeld naar mooie spullen voor het interieur van hun nieuwe woning. Misschien heb je toevallig een eigen bedrijf dat interieur producten verkoopt. Het zou kunnen dat iemand jouw pin bekijkt en het product zo mooi vindt dat hij of zij naar je webshop gaat en een aankoop doet. Een van de voordelen van Pinterest is dat de pins blijven staan als je ze niet verwijderd. Dit is een verschil met Twitter, waar iedere minuut nieuwe berichten verschijnen. Daardoor is jouw berichtje na verloop van tijd tijd niet meer te zien. Een populaire pin wordt daarentegen meerdere keren overgenomen en verschijnt daardoor op de pagina’s van andere personen zonder dat je er iets voor hoeft te doen. In feite is dit gratis promotie van je product. Bovendien heb je geen honderden volgers nodig om succesvol te zijn. Wanneer je een mooie afbeelding post met goede zoekwoorden weten mensen jou en je producten te vinden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here