Even na middernacht op 6 oktober 2010 logde de 23-jarige programmeur Kevin Systrom in op zijn Apple App Store controle paneel. ‘Daar gaan we’ dacht de Amerikaan, die best een beetje zenuwachtig was. Met een klik introduceerde hij de nieuwe foto-app Instagram aan de rest van de wereld. In de maanden daarvoor had Kevin samen met zijn vriend Mike Krieger urenlang gewerkt aan het ontwerpen van Instagram. De foto app van Systrom en Krieger bleek een doorslaand succes. Binnen een paar uur had het al tienduizend gebruikers. Anno 2018 is Instagram niet meer weg te denken uit de social media wereld. Kevin Systrom en Mike Krieger hebben de app inmiddels verkocht aan Facebook en mogen zich multi-miljonair noemen. Ook duizenden influencers over de hele wereld verdienen gouden bergen met Instagram. Met de juiste marketingstrategie kun jij dit ook voor elkaar krijgen. Hoe verdien je geld met Instagram?
“We crossed 10,000 users within hours, and I was like, ’this is the best day of my life’
– Kevin Systrom over de eerste dag dat Instagram online ging
Instagram verovert de wereld
Duizenden mensen over de hele wereld maakten eind 2010 kennis met Instagram. Op dat moment stond de app vol met selfies en foto’s van dieren, eten en drinken. Wat dat betreft onderscheidde Instagram zich nog weinig van andere populaire social media platforms, zoals Facebook en Twitter. Met de app kon men in 2006 weinig meer dan het delen van foto’s. Ruim een decennium later is de situatie heel anders. Instagram heeft zich ontwikkeld tot een marketingplatform dat de hele wereld heeft veroverd. De statistieken zijn daar een duidelijk bewijs van. Ongeveer 28 procent van de Amerikaanse volwassenen gebruikt Instagram. Niet verrassend, aangezien het een Amerikaanse app is. Instagram is echter minstens zo popular in de rest van de wereld. Naar schatting is 75 procent van de gebruikers afkomstig uit andere landen dan de Verenigde Staten. In totaal zijn ongeveer 700 miljoen mensen wereldwijd maandelijks actief op Instagram.
Zeer veel actieve gebruikers wereldwijd
Instagram is in eerste instantie opgericht voor persoonlijk gebruik, maar wordt inmiddels ook gebruikt voor marketingdoeleinden. Het grote aantal gebruikers wereldwijd en het brede publiek, jong en oud heeft er een account, maakt het platform uiterst geschikt voor bedrijven. Kleine en grote merken tonen op hun profielen bijvoorbeeld nieuwe producten die bezoekers moeten inspireren om een aankoop te doen. Tevens wordt Instagram gebruikt om contact te leggen met (potentiële) klanten en het vinden van nieuw talent. Wie een onderneming heeft kan eigenlijk niet meer om Instagram heeft. De gebruikers van dit platform zijn zeer betrokken. 51 procent surft dagelijks naar Instagram, en 35 procent van deze groep bezoekt de social media website meerdere keren per dag. Veel gebruikers delen foto’s van hun dagelijkse activiteiten of een bericht dat hen bezighoudt. Iedere dag worden er wereldwijd meer dan 95 miljoen foto’s en video’s op Instagram gedeeld.
Instagram in Nederland
Instagram behoort in Nederland tot de meest best bezochte social media netwerken. Mede vanwege het privacy schandaal van Facebook zijn in 2017 veel mensen overgestapt naar Instagram. Het aantal Instagrammers, zoals gebruikers worden genoemd, nam in 2017 toe met 28 procent. Daarnaast is het aantal gebruikers van de beroemde foto app van Instagram ten opzichte van 2017 met maar liefst 40 procent gegroeid. Deze feiten maken Instagram voor Nederlandse bedrijven en merken een interessant platform om gebruik van te maken. De top 5 van social media netwerken in Nederland is momenteel als volgt:
- Whatsapp: 11.5 miljoen gebruikers, waarvan 8,3 miljoen dagelijks.
- Facebook: 10,8 miljoen gebruikers, waarvan 7,6 miljoen dagelijks.
- YouTube: 8,0 miljoen gebruikers, waarvan 2,2 miljoen dagelijks.
- LinkedIn: 4,4 miljoen gebruikers, waarvan 0,5 miljoen dagelijks.
- Instagram: 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 miljoen dagelijks.