Excel is een van de bekendste programma’s van Microsoft en net als Word en PowerPoint is het te vinden op elke computer en laptop. We hebben het allemaal ook weleens gebruikt om een tabelletje te maken, of om misschien zelfs een overzichtje te maken om een vakantie te plannen. Waar je het ook voor nodig hebt, Excel is altijd een heel makkelijk-te-gebruiken programma geweest. Toch onderschatten mensen vaak hoe nuttig Excel kan zijn, of wat je er allemaal mee kan doen. Daarover, lees je hier meer.
Data visualisatie
Omdat Excel er al uit ziet als een tabel, kun je natuurlijk verwachten dat je er ook tabellen in kunt maken. Maar wat mensen vaak niet helemaal doorhebben, is dat je van je tabellen ook uitstekende visualisaties kunt maken. Zo kun je met een paar knoppen van je tabel een mooie lijngrafiek maken voor je jaaroverzicht, of een cirkeldiagram om een verdeling van meningen aan te tonen. Excel heeft een database van tientallen verschillende manieren om je waardes uit te drukken, van histogrammen tot staafdiagrammen. Het doorhebben van hoe je dit makkelijk doet kan in het bedrijfsleven op veel momenten erg goed van pas komen. Zo worden verslagen vaak veel overzichtelijker en duidelijker wanneer je een goede visualisatie erin kunt zetten, in tegenstelling tot een grote tabel met veel getallen.
Overzichten en berekeningen
Natuurlijk is je tabel visueel uitdrukken niet het enige wat je met Excel kan doen. Excel heeft namelijk ook toegang tot een functie genaamd de Solver-functie. Met Excel kun je namelijk ook optelsommen, keersommen, of zelfs logistieke functies uitoefenen. Dit is iets ingewikkelder dan data visualiseren, omdat dit minder met knoppen werkt. Stel je wil in je overzicht in de onderste regel een totaal laten zien van alles wat erboven genoemd is. Dit kan dan door in het vakje waar je dit getal in wil hebben de SOM functie te gebruiken. Dit doe je door “=SOM(eerste vakje : laatste vakje)” te typen. Het eerste vakje is het bovenste vakje van de kolom met de waarden, het laatste vakje is het onderste vakje. Deze functie pakt dan alle getallen die onder elkaar staan tussen die vakjes, en telt ze bij elkaar op. Wil je van dat totaal weer een deel pakken, bijvoorbeeld 8% van dat totaal, dan typ je er “*0.08” achter, wat je de keersom geeft van het totaal keer 0.08 (8%).
Natuurlijk heeft Excel zijn standaard voordelen, zoals het makkelijk tabellen maken. Toch zijn er veel mensen die niet doorhebben dat ze het voor veel meer kunnen gebruiken, of het dingen voor zich uit kunnen laten rekenen. Met deze tips kun je je manier van werken met Excel al een flinke boost geven en ook zorgen dat je zelf niet alles hoeft te berekenen. Dat scheelt tijd en ook kans op fouten of kleine dingen over het hoofd zien. Zodra je dit goed doorhebt, zal dat je zeker wat op kunnen leveren in de toekomst. Wil je meer zakelijke artikelen en tips lezen? Lees dan eens dit artikel, over hoe je zelf makkelijk een website kunt bouwen.