Wat is dropshipping?

0
111
dropshipping

Een toenemend aantal webwinkeliers doet aan dropshipping. Dit betekent ze geen voorraden hoeven aan te schaffen voor de verkoop van producten op het internet. In plaats daarvan bouwt men een webshop en koppelt dit aan het artikelen bestand van een leverancier. Vervolgens verzendt de leverancier de producten aan de klant. Voor ondernemers is het belangrijk dat ze zich bewust zijn van de voor- en nadelen van dropshipping.

De groei van de e-commerce markt

In de afgelopen jaren is de e-commerce flink gegroeid. Inmiddels overschrijdt de Nederlandse markt 10 miljard euro, en wereldwijd zelfs 2 miljard dollar. Social media speelt daarbij een grote rol. Zo blijkt uit het ‘Global E-commerce Report 2017’ dat ongeveer 53 procent van de consumenten wordt beïnvloed door social media wat betreft het doen van online aankopen. Gezien deze cijfers is het geen verrassing dat steeds meer bedrijven online actief zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer 20 tot 30 procent van de online verkopers aan dropshipping doet. Webshops zijn voor consumenten een populair alternatief geworden voor de traditionele winkel in de stad. Dit komt onder andere door het gemak waarmee gewinkeld kan worden en het vaak ruime online assortiment.

Dropshipping als nieuwe manier van leveren

Als beginnende webwinkelier moet je goed nadenken over een aantal praktische zaken. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop producten uit de webshop aan de klant geleverd moet worden. Webwinkeliers die de touwtjes graag in handen willen hebben kiezen vaak voor de traditionele manier van leveren. Dit betekent dat ze eerst een bestelling doen bij een leverancier. Denk bijvoorbeeld aan een groot aantal t-shirts of spijkerbroeken. Vervolgens worden deze producten aangeboden in de webshop en verkocht aan klanten. Na een bestelling verzendt de webwinkelier zijn of haar producten zelf.

Hoe gaat dropshipping in zijn werk?

De afgelopen jaren is er een nieuwe manier van verzenden bijgekomen die sterk aan populariteit wint: dropshipping. Het is een term die je steeds vaker in de e-commerce tegenkomt. Simpel gezegd functioneert de webwinkelier bij dropshipping als een soort tussenpersoon. Je verkoopt namelijk producten van iemand anders en levert de orders aan de leverancier. Vervolgens handelt dit bedrijf het bestelproces af.  Dit proces verloopt in zes stappen:

  1. De klant komt op jouw website terecht.
  2. De klant doet een bestelling en betaalt.
  3. Een deel van de betaling bestaat uit inkoopkosten, die bij de leverancier terecht komt.
  4. Het bedrag dat overblijft wordt de ‘marge’ genoemd en is voor de webwinkelier.
  5. De leverancier verzendt de bestelling vanuit het magazijn en stuurt het naar de klant.
  6. De klant ontvangt de bestelling

Hoeveel tijd kost het om een dropshipping webwinkel op te starten?

Een van de eerste vragen die e-commerce ondernemers zich stellen is hoeveel tijd het kost om een dropshipping webwinkel op te starten. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder je ervaring. Iemand die net begint is er natuurlijk meer tijd aan kwijt dan een ervaren verkoper. Ga er van uit dat je als beginneling tussen de 50 en 70 uur kwijt bent voor het hele proces. Denk daarbij aan het inschrijven van je webwinkel, het doen van marketonderzoek, het kiezen van een niche, het vinden van leveranciers, het ontwerpen van de website, de controle van de website en het bedenken en uitvoeren van een marketingstrategie. Wanneer je dit verspreidt over acht werkuren per dag ben je ongeveer in twee weken klaar.

Hoe lang duurt het om je eerste verkoop te doen?

Het hoofddoel van het opstarten van een dropshipping bedrijf is het maken van omzet door producten te verkopen. Hoe lang het duurt om voor het eerst een verkoop te doen valt niet te zeggen. Het is afhankelijk van het product, de marketing en je eigen ervaring met het beheren van een webwinkel. Soms duurt het een week, maar een maand of twee maanden is ook geen uitzondering. Populaire producten zoals kleding en gadgets vliegen soms over de (online) toonbank. Aan de andere kant heb je in deze categorieën ook te maken met veel concurrentie. Onthoud dat er sprake is van een leercurve. Het zal tijd en moeite kosten om een succesvolle dropshipping webwinkel op te starten. Wanneer je eenmaal ervaring hebt opgedaan kun je een tweede en misschien wel derde webwinkel opstarten. Je zult merken dat het verkopen langzamerhand steeds gemakkelijker gaat.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here